Boost je business met de juiste API strategie

Een API is in de basis niets meer dan een software oplossing. Maar naast dat je voor een API kiest vanuit een software-technisch oogpunt, is het ook voor je business een mooie kans. Wij noemen dat een API strategie. De vraag is immers, hoe pas je ‘m toe? En wat zijn de zakelijke kansen van een API? Dat behandelen we in deze blog.

Om maar met de deur in huis te vallen: De zakelijke kansen van een API zijn eindeloos. En de winst die met een goeie API te winnen is is zeer groot. Mits deze uiteraard goed is gekozen. En de keuze zit ‘m in hoe je deze API verbinding toepast binnen je dagelijkse applicaties. Daarbij kan je kijken naar je eigen software, maar nog interessanter is je blik richting je klanten of eindgebruikers.

Door namelijk een API of data beschikbaar te stellen voor gebruikers van bijvoorbeeld je online dienst of webshop, kan je makkelijk diensten aanbieden aan derden.

Een API neemt zo enkele grote voordelen met zich mee

  • Je ontwikkelt eenvoudig nieuwe routes om je doelgroep te bereiken en te bedienen. Daarnaast opent het ook deuren voor nieuwe samenwerkingen (vooral gunstig voor het MKB en startups).
  • Vanwege de schaalbaarheid en flexibiliteit van onze dataverbindingen zijn software innovaties zeer gebaat bij een API-oplossing. Daarnaast drukt de automatisering de algehele kosten en onderhoudstijd. Een unieke API-koppeling kan dus dé oplossing zijn om nieuwe verdienmodellen te beginnen.

Kortom: Je software en het gebruik hiervan wordt véle malen simpeler. In plaats van dat je data uit je webshop moet worden overgenomen in je boekhouding, wordt al deze data automatisch verwerkt. Bijvoorbeeld in een eigen dashboard. Of een compleet nieuwe applicatie, precies zoals jij dat wil.

Behaal optimale groei met behulp van de juiste API strategie.
Behaal optimale groei met behulp van de juiste API strategie.

Van software centraal naar API centraal

Met de juiste API strategie laat je niet alleen je software beter voor je werken. Het biedt ook de kans om je API centraal te zetten binnen je business. Een solide API die in de kern diverse cruciale zaken automatiseert is voor vele bedrijven namelijk een zeer gezonde basis. En dat kan zeer voordelig uitpakken. Niet alleen intern, maar ook voor externe processen.

Neem als voorbeeld een bakker. Hij maakt zijn eigen deeg met de hand, zonder hulp of apparatuur. Deze bakker is daardoor voor het grootste gedeelte van zijn dag bezig met het maken van alleen maar deeg. Zijn werkzame uren is hij dus voornamelijk kwijt aan de voorbereiding. Aan het uiteindelijk bakken en de verkoop van zijn eindproducten (broden, koekjes, noem het op) komt hij niet toe.

Wat hij dus echt wil is het deegproces en handwerk zoveel mogelijk automatiseren. Zo bespaart hij tijd, kosten en kan hij zich richten op andere (of leukere) processen. Maar hoe?

Centraliseren en automatiseren

Dat is dus een proces waar veel gelijkgestemden tegenaan lopen. Sommige taken nemen te veel tijd in, simpelweg omdat er geen automatisering voor bestaat. Gelukkig is dat in de wereld van software wél het geval. De API-koppeling is hierin de créme de la créme: Deze laat namelijk niets aan het toeval over.

Want hoewel een bakker nog voor een groot gedeelte zal blijven draaien op authentieke ambacht (deeg mengen, brood bakken, winkel bijhouden etc.), ben je als online ondernemer stukken flexibeler.

Een solide API die in de kern diverse cruciale zaken automatiseert is voor vele bedrijven namelijk een zeer gezonde basis. En dat kan zeer voordelig uitpakken. Niet alleen intern, maar ook voor externe processen.

De juiste API strategie voor je core-business

En doordat je API’s toepast op interne systemen kan je je dus nog meer concentreren op het ontwikkelen van nieuwe ideeën, gericht op je core-business. Taken die voorheen lang duurden of features die eerst nog ver buiten zicht waren, zijn nu geoptimaliseerd en binnen handbereik. Haal bijvoorbeeld in luttele seconden duizenden boekhoud-data-berekingen binnen of toon je omzet van je webshop in een eigen op maat ontwikkelde app.

Ook voor externe functies zijn er veel geschikte API strategieën. Je kan dan denken aan het beschikbaar stellen van je data aan eindgebruikers. Heb je bijvoorbeeld al een app of een goedlopende webshop waarvoor je een API wil laten maken? De opties van data communicatie zijn eindeloos!

Begin vandaag nog aan de perfecte API-koppeling strategie

Met de enorm groeiende markt van digitale oplossingen gaan vele organisatie graag voor een (eigen) API. Maak hier dan gretig gebruik van! Als dé experts en specialisten van alles in en rondom API’s, weten wij voor iedere organisatie en situatie de beste oplossing. Ook jouw software kan worden uitgebreid met een API. Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op met onze software experts en vertel ons waar jouw groeimogelijkheden liggen. Dan ontwikkelen wij de perfecte oplossing.

Ga vandaag nog voor je eigen API!

Overtuigd dat een eigen API-koppeling iets voor jou is? Neem dan direct contact op voor een gratis offerte op maat.

Deel dit artikel
Meer API artikelen

Contact opnemen met sales